Специфичното езиково нарушение (СЕН) е разстройство на развитието, което има неврологичен произход и засяга езиковата обработка. В по-голяма или по-малка степен на:
- импресивния език (т.е. разбирането на това, което ни се казва устно);
- експресивния език (изразяване без затруднения).
Разтройството не се дължи на интелектуална недостатъчност, психични нарушения, слухова или зрителна недостатъчност, физическа аномалия на говорния апарат, апраксия. Нужна е навременна помощ, защото при неглижиране на проблема, особено при по-тежки случаи може да се наблюдава спад на интелекта и обучителни затруднения.
Трудностите, изпитвани от деца със специфични езикови нарушения, засягат в различна степен някои от езиковите елементи: усвояване на фонемния състав на езика, фонологични нарушения; граматика (синтаксис и/или морфология), семантика и прагматика (страда разбирането и употребата на езика).
Как да разбера дали детето ми има
специфична езиково нарушение?
Най-чести симптоми за специфицно езиково нарушение са:
- голям брой нарушени звукове, неразбираема реч;
- аграматична реч;
- трудност при разказване на позната история;
- трудност при разбирането на истории, подходящи за възрастта;
- трудност при намирането на точната дума;
- ограничен речников запас;
- нелогична замяна на думите в изречението;
- трудност с вниманието при устно предадено съобщение;
- детето разчита повече на визуална информация, за да извлече смисъл от дадена ситуация;
- трудност при разбирането на по-абстрактни понятия (време, определени пространствени понятия).
Каква е разликата между забавяне в езиково-говорното развитие и езиково нарушение?
Езиковото забавяне е изоставане в придобиването на езикови умения в сравнение с деца на същата възраст. Дете със забавено езиково развитие може да започне да говори по-късно и да напредва по-бавно от своите връстници в придобиването на езикови умения. С интервенция, адаптирана към нуждите на дете с езиково забавяне, може да се компенсира и да се достигне езиково развитие, сравнимо с това на деца на същата възраст. Деца със СЕН изпитват постоянни и значителни трудности при придобиването и използването на езикови умения. Тези деца са изложени на по-голям риск да живеят с езиково нарушение на развитието, да страдат обучителните им умения. Цялостна логопедична оценка може подробно да опише силните страни и предизвикателствата на детето, да постави в контекст всички фактори, които допринасят за езикови затруднения.
Логопед Албена Стоянова ще направи оценка на езиковото развитие, за да разберете какви са предизвикателствата за Вашето дете. Съставя се план за терапевтична интервенция, която да помогне на детето да достигне пълния си потенциал. Логопедът научава детето Ви да работи по целенасочен начин върху елементите, които предизвикват трудности, като същевременно подготвя родителите да оказват необходимата подкрепа ежедневно.