Обичайно и напълно нормално е децата да произвеждат артикулационни грешки, когато се учат да говорят. Въпреки това постоянните грешки или затруднения, които значително засягат разбираемостта, могат да бъдат индикатор, че е необходима логопедична оценка. Децата често изпитват чувство на неудовлетвореност, когато имат постоянни трудности да бъдат разбрани поради артикулационни грешки. Тези трудности могат да имат отрицателно въздействие върху развитието на експресивния език, уменията за четене и писане, както и върху самочувствието. Логопедичната терапия помага да се елиминират тези грешки и да се сведе до минимум негативното въздействието върху ежедневната комуникация на Вашето дете.
Децата се учат да издават говорните звукове правилно, докато слушат и гледат хората около себе си да говорят. Звуковете се усвояват и овладяват на различни възрасти през цялото ранно детство. Трябва да се отбележи, че звукът /б/ е един от първите звукове, които децата използват, докато звукът /р/ се появява по-късно. Например нормално е 3-годишно дете да каже „оза“, а не „роза“.
Някои деца могат да изпитват трудности при произнасянето на определени звукове или при свързването им в по-дълги думи. С течение на времето артикулационните умения се консолидират и децата постепенно овладяват езиковите звукове.
Как да разберете дали детето Ви има нарушена артикулация?
Ако детето Ви има артикулационни затруднения, е възможно да наблюдавате:
- признаци на разочарование при общуване с деца или възрастни;
- непознатите хора трудно го разбират;
- наблюдава се опростяване на изказа;
- грешките са постоянни, непроменящи се от обкръжаващите звукове в думит;
- нарушеното произношение обикновено е на по-трудните звукове от средната и късната онтогенеза -
съскави-шушкави /с, з, ц, ш, ж,ч/ и сонори /л, р/;
- нарушенията се изразяват в пропускане, замяна, изопачаване на звукове;
- речта е по-трудна за разбиране от речта на децата на същата възраст;
Каква терапия се предлага за деца, които имат
затруднения с говора?
Когато диагностиката е отговорила на въпроса за произхода на състоянието и сме сигурни, че става въпрос за специфично артикулационно нарушение, прилагаме артикулационна терапия. В зависимост от тежеста на състоянието и свързаните с него фактори, включваме упражнения за фонемна перцепция и развитие на фонологични умения. Терапията може да включва логопедичен масаж, артикулационни упражнения, развитие на праксисни умения, постановка, автоматизация, диференциация. Терапия, която позволява на децата да произвеждат звуковете във все по-сложен контекст. От производството на изолиран звук, упражненията напредват към сричка, изолирана дума, изречение, текст и след това спонтанен говор.
Всички деца произвеждат видове фонологични грешки до определена възраст, но те обикновено изчезват между 3 и 5-годишна възраст.
В зависимост от възрастта на детето и тежестта на грешките се разработва план за интервенция, който да отговори на нуждите на детето и да му помогне да стане толкова разбираемо, колкото децата на същата възраст. Често терапевтичните сесии позволяват голям брой повторения на трудните звукове с необходимата подкрепа, която да позволи на детето да произвежда звука правилно, и насоки, които да помогнат на родителите да продължат упражненията у дома. Сесиите могат да бъдат кратки (30 или 45 минути), като се гарантира, че детето продължава да практикува между срещите.
Забавянето и нарушението на говорните умения може да причини разочарование у Вашето дете. Това може да има отрицателно въздействие върху неговите социални умения и в крайна сметка върху самочувствието му. Логопедична оценка и терапия позволяват на Вашето дете да елиминира артикулационните грешки. Логопед Албена Стоянова ще направи оценка на типа нарушение на Вашето дете и ще изготви подходящ план за коригиране на нарушената артикулация и говор, ще подкрепи семейството с насоки за развитие и помощ.